Transforming the Salitre campus into a smart campus: proposal of smart initiatives for the Gerardo Barrios University of El Salvador

Authors

  • Gisela Yasmín García Espinoza Universidad Gerardo Barrios, San Miguel, El Salvador Author

DOI:

https://doi.org/10.62486/latia2024102

Keywords:

smart City, technology, innovation, university community, sustainability

Abstract

This study proposes a set of initiatives to transform the Salitre campus of the Gerardo Barrios University in San Miguel, El Salvador, into a Smart Campus inspired by Smart City concepts. Through a documentary research, a detailed diagnosis of the campus and a SWOT analysis, several proposals were defined grouped in six axes: Smart Government, Smart Environment, Smart Living, Smart Economy, Smart People and Smart Mobility. The viability of the initiatives was evaluated considering their acceptance by the authorities and stakeholders, as well as a feasibility study. The results show that the transformation of the Salitre campus into a Smart Campus may be possible and would bring multiple benefits in terms of efficiency, sustainability, innovation and quality of life for the university community. The study establishes the basis for future projects and research, promoting digital and sustainable transformation in the educational and community environment of El Salvador.

References

BID. (2016). La ruta hacia las smart cities: Migrando de una gestión tradicional a la ciudad inteligente | Publications. https://publications.iadb.org/publications/spanish/viewer/La-ruta-hacia-las- smart-cities-Migrando-de-una-gesti%C3%B3n-tradicional-a-la-ciudad- inteligente.pdf

Cabello, S. (2022). El camino de desarrollo de las ciudades inteligentes: una evaluación de Bogotá, Buenos Aires, Ciudad de México y São Paulo. www.cepal.org/apps

Faghihi, V., Hessami, A. R., & Ford, D. N. (2015). Sustainable campus improvement program design using energy efficiency and conservation. Journal of Cleaner Production, 107, 400–409. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.12.040 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.12.040

Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2010).

Metodología de la investigación científica.

Martínez, N. (2017, November 22). Smart Campus, construyendo universidades más inteligentes. https://www.nobbot.com/smart-campus-construyendo- universidades-mas-inteligentes/

Mattoni, B., Pagliaro, F., Corona, G., Ponzo, V., Bisegna, F., Gugliermetti, F., & Quintero-Nunez, M. (2016, August 29). A matrix approach to identify and choose efficient strategies to develop the Smart Campus. EEEIC 2016 - International Conference on Environment and Electrical Engineering. https://doi.org/10.1109/EEEIC.2016.7555571 DOI: https://doi.org/10.1109/EEEIC.2016.7555571

Mazó-Quevedo, M. L., Sandoval-Núñez, L., & De los Santos-de-Dios, R. O. (2022).

Cultura de sostenibilidad en la educación superior.

Min-Allah, N., & Alrashed, S. (2020). Smart campus—A sketch. Sustainable Cities and Society, 59, 102231. https://doi.org/10.1016/J.SCS.2020.102231 DOI: https://doi.org/10.1016/j.scs.2020.102231

Pérez Rodríguez, C. (2022). Inteligencia artificial y big data en ciudades inteligentes.

Universidad de Bogota Jorgetadeo Lozano.

Ramos Silvestre, E. R., & Peredo Claros, M. (2023). El papel de la tecnología para la mejora de la calidad educativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 1018–1027. https://doi.org/10.37811/CL_RCM.V7I3.6245 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6245

Rodríguez Cubreros, E. G. (2019). Universidad y sostenibilidad. In La educación superior como instrumento de desarrollo Regional (pp. 57–61). AUALCPI.

Rodríguez Rodríguez, I., Campo Valera, M., & Calderón Fajardo, V. (2023). Conectando el Futuro: Ciudades Inteligentes, IoT y la Transformación de la Sociedad Urbana. In Conectando el Futuro: Ciudades Inteligentes, IoT y la Transformación de la Sociedad Urbana. UMA Editorial. https://doi.org/10.24310/mumaedmumaed.27 DOI: https://doi.org/10.24310/mumaedmumaed.27

Romero Tarín, A. (2018). El paradigma de las smart cities en el marco de la gobernanza urbana. Cities, 29–35. https://doi.org/10.1080/13604810802479126 DOI: https://doi.org/10.24965/gapp.v0i20.10536

Sánchez, A., Figueroa, D. M. R., Alayza, M., María, R., & Puente, T. (2020). Los métodos de investigación. https://www.researchgate.net/publication/343426365

Sureda, J., Sánchez, F., & Benayas, J. (2017). Sostenibilidad de las universidades y objetivos de desarrollo sostenible de Naciones Unidas - Universidad, sí. https://www.universidadsi.es/sostenibilidad-las-universidades-objetivos- desarrollo-sostenible-naciones-unidas/

Tancara, C. (1993). La investigación documental. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0040- 29151993000100008

TWI-GLOBAL. (2019). ¿Qué es una Ciudad Inteligente? – Definición y Ejemplos - TWI. https://www.twi-global.com/technical-knowledge/faqs/what-is-a-smart-city

Villegas Chiliquinga, W. E. (2020). Arquitectura para la gestión de datos en un campus inteligente.

Published

2024-07-27

Issue

Section

Original

How to Cite

1.
García Espinoza GY. Transforming the Salitre campus into a smart campus: proposal of smart initiatives for the Gerardo Barrios University of El Salvador. LatIA [Internet]. 2024 Jul. 27 [cited 2025 Aug. 17];2:102. Available from: https://latia.ageditor.uy/index.php/latia/article/view/102