Digital skills in the use of artificial intelligence tools for the formulation of formative research projects from the TECSIS Research Seminar.

Authors

  • Ruben Dario Cardenas Espinosa Universidad de Caldas. Author
  • Julio César Caicedo-Eraso Universidad de Caldas Author
  • Andres David Epifanía Huerta Universidad Tecnológica del Perú Author

DOI:

https://doi.org/10.62486/latia2024106

Keywords:

Artificial intelligence, research, innovation, digital skills, project formulation

Abstract

Artificial intelligence (AI) has promoted a change in the way research and innovation (R&D) is performed bringing new perspectives, automating time and routine tasks contributing to the generation of knowledge. To take full advantage of the potential of AI, it is proposed to develop strategic digital skills for the use of artificial intelligence tools in the formulation of formative research projects from the TECSIS Research Seminar. The methodology corresponds to a qualitative research with a descriptive analytical approach with a cross-sectional approach in four stages: analysis, design, evaluation and dissemination. The population under study includes the students of the special programs of Computer Engineering and Systems Technology of the University of Caldas. The expected result is the characterization of strategic digital skills of use for the formulation of formative research projects. This project will contribute in the development of a methodological route that exposes in a practical and applied way the strategic digital skills of use of AI tools for the formulation of formative research projects for the special programs of the University.

References

G. O. Young, "Estructura sintética de plásticos industriales (estilo de libro con título de papel y editor)", en Plásticos, 2ª ed. vol. 3, J. Peters, Ed. Nueva York: McGraw-Hill, 1964, pp. 15-64.

W.-K. Chen, Redes y sistemas lineales (estilo libro). Belmont, CA: Wadsworth, 1993, pp. 123- 135.

Gekara V.O., Wu, S., & Xia, W. . (2019). Deficiencia de habilidades digitales y perspectivas de empleo: hacia un marco político propicio. . Revista Internacional de Negocios e Información, 14(4): 391-419.

Helsper E.J., Eynon R.J.E.J.o.C. (2013). Distintas vías de habilidades para el compromiso digital. 28(6): 696-713. DOI: https://doi.org/10.1177/0267323113499113

Livingstone S.J.C., cultura, crítica. (2008). Comprometerse con los medios de comunicación:

¿una cuestión de alfabetización? 1(1): 51-62.

Van Deursen A., Courtois C., Van Dijk J.J.V.a.i.a.i.s.E., Países Bajos: Universidad de Twente. (2010). Habilidades en Internet.

Europea C. (2006). Habilidades clave para el aprendizaje permanente.

Martín A.Y.M., D. (2016). Alfabetización digital y ciudadanía digital: discursos contrapuestos, relaciones en evolución. Consulta curricular, 46(3): 318-329.

Ala, J. (2006). Pensamiento computacional. Comunicaciones ACM, 49(3): 33-35. DOI: https://doi.org/10.1145/1118178.1118215

Helsper E., & Van Deursen, AJ. (2017). Habilidades digitales en Europa: investigación y política Palgrave MacMillan: Londres, Reino Unido.

Schneier, B. (2015). Datos y Goliat: Las batallas ocultas para recopilar tus datos y controlar tu mundo WW Norton & Company.

Gómez Navarro D.A., Alvarado López R.A., Martínez Domínguez M., Díaz de León Castañeda C.J.E.d.e.l.s.d.c. (2018). La brecha digital: una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio en México. 6(16): 47-62. DOI: https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.16.62611

Biswal, S. y Arora, P. (2019). La brecha digital y sus implicaciones para el desarrollo económico. Revista Semanal Económica y Política, 54(3), 33-39.

Ragnedda, M. (2017). La tercera brecha digital: un enfoque weberiano de las desigualdades digitales. Nueva York: Routledge.

García Peñalvo, FJ, & Rodríguez Martínez, AI (2013). Las TIC en la investigación educativa: análisis de los usos y las Habilidades del profesorado universitario. Revista de Educación, 362, 17-42. doi:10.4438/1988-5929-re362-2013-002

Fernández-Sánchez, R., & Aguaded, JI (2016). Innovación docente y uso de las TIC en la formación universitaria. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(2), 17-38. doi:10.5209/rev_ried. 2016.v19.n2.10865.

Coward, C., & Fellows, M. (2018). Habilidades digitales para el siglo XXI: Un conjunto de herramientas para los responsables políticos y otras partes interesadas. Ginebra: Organización Internacional del Trabajo.

Gleason, N. (2022). ChatGPT and the rise of AI writers: How should higher education respond. Times Higher Education. https://www. timeshighereducation. com/campus/chatgpt-and-rise-ai- writers-how-should-higher-education-respond.

OpenAI. (2023). https://chat.ai.com/chat

Kamler, B., & Thomson, P. (2006). Helping Doctoral Students Write: Pedagogies for supervision (Kindle edn). Abingdon: Taylor & Francis eLibrary DOI: https://doi.org/10.4324/9780203969816

Ina. (2022). The history of chatbots—from Eliza to ChatGPT. https://onlim.com/en/the-history-of- chatbots/

Published

2024-07-27

Issue

Section

Short communications

How to Cite

1.
Cardenas Espinosa RD, Caicedo-Eraso JC, Epifanía Huerta AD. Digital skills in the use of artificial intelligence tools for the formulation of formative research projects from the TECSIS Research Seminar. LatIA [Internet]. 2024 Jul. 27 [cited 2025 Aug. 17];2:106. Available from: https://latia.ageditor.uy/index.php/latia/article/view/106